Potrzeby e-klientów branży antykwarycznej

Przykład delikatnego przedmiotu

Prowadzisz antykwariat internetowy? Dowiedz się jakie potrzeby mają Twoi klienci!

Oczekiwania i preferencje klientów rynku antykwarycznego odnośnie zakupów w sieci, podobnie jak klientów wszystkich innych sektorów handlu internetowego, dotyczą przede wszystkim obsługi sprzedażowej. Elementy istotne z punktu widzenia klientów przedstawiają się w następujący sposób: szybko zrealizowane zamówienie, uprzejma i profesjonalna obsługa w sklepie, niskie ceny, dobra komunikacja, dogodny kontakt ze sklepem, kompetencja/doradztwo w wyborze produktu, jakość opakowania/zabezpieczenia do transportu, zgodność dostarczonego towaru ze specyfikacją ze strony WWW sklepu, szerokość oferty/dostępność rzadkich towarów, możliwość monitorowania on-line drogi paczki (dot. przesyłek kurierskich), promocje i upusty, obsługa sprzedażowa/reklamacja, inne (Ł. Narożny, Mocne i słabe strony polskiego e-commerce, www.ceneo.pl, 22.04.2009)

Zdjęcia - wykonaj kilka ujęć przedmiotu

Ze względu na specyfikę antyków i staroci, do priorytetowych oczekiwań stawianych przez klientów rynku antykwarycznego, zaliczyć można przede wszystkim zgodność dostarczonego towaru ze specyfikacją ze strony WWW sklepu. Klienci chcą mieć pewność, że nabywają zgodny z opisem, naprawdę stary przedmiot. Cenią sobie oferty, w których sprzedawcy podają dokładny stan zachowania antyków ? opisują m.in. przetarcia, ubytki, wady fabryczne. Dobrze postrzegane jest również umieszczanie informacji o datowaniu i pochodzeniu przedmiotu poparte fachową literaturą. Nabywający zwracają uwagę na kompletność i sprawność produktów, zwłaszcza wśród zabytków techniki (radioodbiorników, zegarów, gramofonów itp.). Ważnym elementem dla klientów są ponadto zdjęcia obrazujące oferowane przedmioty, stanowiące jedyny kontakt wizualny nabywcy z przedmiotem przed dokonaniem zakupu. Istotne jest, by sprzedawca nie ograniczał się tylko do jednego zdjęcia, lecz aby starał się zaprezentować kilka interesujących ujęć.

Wielu kupujących oprócz wydobycia piękna przedmiotu potrafi z fotografii odczytać ukryte przez sprzedawców mankamenty w postaci uszkodzeń czy napraw. Zdjęcia mają też istotne znaczenie dla estetów. Ci bowiem, nie przywiązują wagi do opisu przedmiotu (nie jest dla nich istotne ile ma lat oraz jakie posiada wymiary), są zainteresowani jego kupnem ponieważ przedmiot zobrazowany na zdjęciu wzbudza w nich pozytywne emocje.

Twój kleint nie powinien bać się kupna nawet szklanych przedmiotów

         Obok zgodności przedmiotu z jego opisem, klienci internetowych antykwariatów i sklepów z antykami zwracają szczególną uwagę na jakość opakowania/zabezpieczenia do transportu, zwłaszcza dokonując zakupów kruchych przedmiotów takich jak szkło czy porcelana. Antyki, w porównaniu z innymi, nowymi przedmiotami (telefony komórkowe, ubrania, książki), są z reguły pojedynczymi egzemplarzami, dlatego ich uszkodzenie podczas transportu oznacza fiasko transakcji. Sprzedawcy zazwyczaj nie są w stanie zaoferować zamienników (nie mają możliwości zamówienia dodatkowych egzemplarzy u producentów, gdyż Ci od kilkudziesięciu lat nie funkcjonują na rynku), mogą co najwyżej polecić podobne przedmioty, ale rzadko identyczne. Ze względów bezpieczeństwa, mający często złe doświadczeni z funkcjonowaniem poczty nabywcy, coraz częściej pomimo wyższych kosztów dostawy decydują się korzystanie z usług transportowych firm kurierskich, nierzadko wyrażają również chęć odbioru osobistego.

  Ze względu na dokonanie trafnego i pewnego zakupu, nabywcy antyków cenią sobie również kompetencje sprzedającego oraz wysoki poziom komunikacji/obsługi. Chcą mieć pewność, że dokonają zakupu na miarę swoich potrzeb, ?że to jest właśnie ten brakujący do kolekcji talerzyk?. Często liczą na rabaty i upusty, proszą również o kontakt sprzedawców w przypadku pojawienia się w ofercie elementów pasujących do ich kolekcji.                    
            Oczywistym jest również, że jako społeczność e-klientów, kładą duży nacisk na użyteczność i nawigację strony/sklepu internetowego oraz szybką realizację zamówienia. Przejrzysty opis przedmiotu opatrzony zdjęciem to nie wszystko, ważne, by klient pośród bogatej oferty umiał do niego dotrzeć. W tym celu, przyzwyczajony do systemu kategoryzacji na portalach aukcyjnych, oczekuje podobnych rozwiązań w korzystaniu od sklepów internetowych. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że w poszukiwaniu porcelanowego kieliszka do jajek, musi wyświetlić kilka podstron kategorii ?porcelana?, na których znajdują się wszystkie, nieuporządkowane przedmioty z tego delikatnego tworzywa (wazy, serwisy, figurki itp.).                            

Oprócz wspomnianych, najistotniejszych oczekiwań klientów rynku antykwarycznego zaliczyć do nich powinno się również uniwersalne aspekty, istotne z punktu widzenia wielobranżowych zakupów on-line takie jak: krótkie ładowanie się strony internetowej sklepu, profesjonalny wygląd strony sklepu, łatwy i czytelny sposób rejestracji/logowania, dostępne dane kontaktowe i informacje o firmie, informacja o dostępności produktu, informacje o bezpieczeństwie, reklamacjach i zwrotach (regulamin), informacje o sposobach płatności i kosztach wysyłki, informacje o czasie realizacji zamówienia i czasie wysyłki.[1]


[1] W. Kyciak, K. Przeliorz, Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy, Helion, Gliwice 2006, s. 20-21

Agata Sondej